۵٫ سازگاری وبسایت با موبایل :

امروزه استفاده از تلفن های همراه هوشمند و انواع گجت هایی که قابلیت اتصال به اینترنت و مرور صفحات وب را دارند بسیار گسترش یافته است، بنابراین لازم است که سایت خود را برای پذیرایی از این کاربران نیز بهینه و کارآمد کنید. قابلیت نمایش صحیح عناصر و محتوا و همچنین نحوه چیدمان آنها در کنار قابل کلیک بودن (clickable) از مهم ترین مواردی است که باید در این زمینه رعایت شود.

طراحی ریسپانسیو (Responsive) به معنای نمایش صحیح سایت در دستگاه های مختلف با سایز صفحه نمایش مختلف است. جهت بررسی اینکه آیا سایت شما به صورت ریسپانسیو و استاندارد طراحی شده است یا خیر می توانید از ابزار Friendly-Mobile Google استفاده کنید. اگر مشکلی وجود داشته باشد می توانید گزارشی در مورد خطاها مشاهده کنید.

به یاد داشته باشید که کاربران گوشی های هوشمند، مشتریان بالقوه کسب وکارتان هستند و با برقراری شرایطی مناسب برای آنها، می توانید میزان نرخ پرش را کاهش دهید.

گوگل می گوید بعید است ۶۱ درصد از کاربران به سایتی که مشکل نمایش در تلفن همراه دارد برگردند.

 

۶٫ کنترل صدا را در نظر بگیرید :

بیشتر کاربران اگر چیزی بشنوند که خوششان نیاید بلافاصله وبسایت شما را ترک می کنند. هر چیزی که صدا می دهد، از قطعات صوتی تا ویدیوهایی که خود به خود پخش می شود را از صفحه حذف کنید. چه موسیقی باشد چه کلام. اگر صفحه فرود نیاز به صدا و موسیقی دارد یا در ویدیو صدا پخش می شود، حتما بررسی کنید که امکان کنترل حجم صدا و قطع کردن آن وجود داشته باشد.

۷٫ تاثیر عنوان جذاب در کاهش نرخ پرش:

عنوانها و سرتیترها علاوه بر مرتبط بودن باید جذاب هم باشد تا مخاطب را به خواندن و در نهایت انجام عملی ترغیب کند. یک عنوان روشن که باعث جلب توجه و البته در بخش مناسبی از صفحه درج شده باشد می تواند تعامل بیشتری را رقم بزند!

۸٫ اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما با مرورگر کاربران سازگار است

کاربران شما ممکن است با دستگاه ها و سیستم عامل های مختلف و از طریق مرورگرهای متفاوت به سایت شما وارد شوند. برخی از المانهای سایت ممکن است در هر مرورگر به صورت متفاوتی نمایش داده شده و یا حتی جا به جا شود. بنابراین وضعیت ورودی کاربران از طریق مرورگرها و سیستم عامل های مختلف را بررسی کنید تا نسبت به آن سایت خود را با مرورگرهای کاربران سازگار کنید.

 

۹٫ از پاپ آپ (Popup) استفاده نکنید !

آیا واقعا در این رابطه نیاز به مشاوره دارید؟ استفاده کردن از پنجره های پاپ آپ باعث از بین رفتن اعتماد و از دست دادن مشتری در یک دوره زمانی می شود. شاید پاپ آپ یک بهبود جزیی را برای شما به وجود بیاورد اما این فقط به درد ارایه آمار در یک جلسه هفتگی می خورد نه چیز دیگر! همچنین از کادرهای پیغام جاوا اسکریپت که از شما می پرسند “آیا واقعا می خواهید این پنجره را ببندید” نیز هرگز استفاده نکنید.

۱۰٫ تصاویر مهم هستند

یک تصویر خوب، مثلا اسکرین شاتی از محصولی که ارائه می دهید، می تواند در یک لحظه درک اولی های از اینکه محصول چه هست، چه شکلی است (یعنی کاربردپذیری یک محصول نرم افزاری) و برخی از ویژگی ها و امکاناتش به مخاطب منتقل کند. مثلا اگر کاربر به دنبال نرم افزاری است که فایل MPEG را به AVI تبدیل کند، اسکرین شاتی از یک دکمه بزرگ بگذارید که روی آن نوشته “تبدیل MPEG به AVI”. بازدیدکننده بدون آنکه حتی یک کلمه از متن را بخواند بلافاصله متوجه می شود که این نرم افزار همان کار مورد نظرش را انجام می دهد.

 

۱۱٫ یک کادر جستجوی خوب اضافه کنید

کاربرها اغلب وقتی چیزی را که می خواهند بلافاصله پیدا نکنند، آن را جستجو می کنند. فراهم آورن کادر جستجوی خوب در کاهش نرخ پرش بسیار موثر است. مثلا بتوانند بر اساس صفت در محصولات شما جستجو کنند.

 

۱۲٫ افزودن لینک های داخلی بیشتر

منو و لینک های ناوبری باعث می شود که بتوانید مهمترین بخش ها و دسته های سایت خود را به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کنید، بنابراین از سالم بودن و در دسترس بودن این لینک ها اطمینان حاصل کنید. همچنین هنگامی که در یک مقاله امکان ارتباط با بخش ها و معرفی دیگر مقالات مرتبط فراهم است حتما لینک داخلی (Internal link) را مدنظر داشته باشید.

۱۳٫ بازکردن لینک های بیرونی در یک صفحه جدید

ممکن است در برخی مقالات و صفحات لینک های را به دیگر سایت ها قرار دهید. این لینک ها بهتر است در یک تب جدید در مرورگر کاربران باز شود. اگر از ور دپرس استفاده می کنید می توانید به وسیله پلاگین تمام لینک های سایت خود را به این شکل تغییر دهید و در سایت های غیر وردپرسی کافی است به لینک های بیرونی خصوصیت ”target=”_blank را اضافه کنید.

۱۴٫ لینک های شکسته خود را کاهش دهید.

لینک های شکسته و غیرفعال باعث ایجاد تجربه کاربری ضعیف می شوند و این به معنای افزایش نرخ پرش خواهد بود. با استفاده از ابزارهایی مانند Screaming Frog تمام لینک های شکسته را در سایت خود شناسایی و شروع به رفع آنها کنید.

۱۵٫ صفحه ۴۰۴ را مفیدتر کنید

حتی گوگل هم پیشنهاد می کند که صفحه ۴۰۴ سایت خود را مفید و بهینه طراحی کنید. این به معنای این است که اگر حتی کاربران به این صفحه رسیدن، با ارایه محتوا و لینک های مفید آنها را به بهترین صفحات سایت خود هدایت کنید.

نکاتی برای طراحی صفحه ۴۰۴ استاندارد :

  • صفحه ۴۰۴ را با طراحی گرافیک خلاق و جذاب ارایه دهید، اما نه به حدی که کاربر تصور کند وارد سایت دیگری شده است.
  • لینک های معرفی به مقالات جذاب سایت را قرار دهید و حتما توجه کنید دسترسی به صفحه اصلی نیز وجود داشته باشد.
  • یک فرم مناسب جهت ارسال گزارش، می تواند اعتماد و ارزش را به کاربران هدیه دهد.
  • فرم جستجو از اصلی ترین اجزای صفحه ۴۰۴ است.

 

۱۶٫ امکان ناوبری سایت را ساده کنید

دسترسی سریع و ساده به منو و دسته بندی ها در سایت های محتوایی بسیار مهم است. بر طبق تجربه کاربری بهتر است منوها همواره قابل نمایش و تا سه سطح طراحی شده باشند. همچنین سعی نکنید گرافیک بیش از حد نوآورانه و شگفت انگیزی را اعمال کنید ! فقط کافی است به کاوش کاربران در سایت کمک کند.

۱۷٫ تاثیر بصری اولیه

وبسایت شما باید تصویری از کیفیت ارائه دهد، همچنین تصویری از محصول یا خدماتی که ارائه می کنید؛ مثلا برای هتل، راحتی و خوش برخوردی یا برای فروشگاه آنلاین، قابلیت اعتماد و برای وبلاگ یا مرجع، دانش و یادگیری…

۱۸٫ پاراگراف های کوتاه بنویسید

بازدیدکنندگان در بخش اول نگاهی سریع و اسکن شده به صفحه شما دارند. اگر می خواهید ویژگی و مزایای خاصی حتما دیده شوند آنها را به صورت پاراگراف های کوتاه و لیست بندی شده نمایش دهید.

 

۱۹٫ مقالات بلند را به چند پست تقسیم کنید

اگر مقاله آموزشی با چند هزار کلمه دارید بهتر است آن را به سرفصل های مختلفی تقسیم کنید تا از طرفی نرخ پرش صفحه کاهش پیدا کند و از طرفی به کاربران در زمان بندی و درک موضوع کمک کند. به خاطر داشته باشید امکان مشاهده و دسترسی به تمام سرفصل ها را در هر پست فراهم کنید.

 

نتیجه گیری :

کاهش نرخ پرش سایت بر طبق دستورالعمل های که خواندید به شما کمک خواهد کرد تا کاربران خود را راضی نگه ندارید و این به طور طبیعی باعث افزایش نرخ تبدیل سایت شما خواهد شد. توجه داشته باشید حتی بعد از اجرای موفقیت آمیز این روش ها، اگر محتوایی با کیفیت بالا ارایه نشود ممکن است مجدد نرخ پرش بالا را تجربه کنید.

بنابراین مهم است همواره به وضعیت محتوای سایت اهمیت دهید تا کاربران پس از ورود به سایت به دیگر محتوای شما علاقمند و زمان بیشتری را برای کاوش در سایت شما بگذراند.