بهترین راهکارهای سئو در ریدایرکت ها

redirect

بهترین راهکارهای سئو در ریدایرکت ها

ریدایرکت بین صفحات در وبسایت ها کار معمولیست، اما در انجام آن می بایست نهایت دقت را کرد تا به سئو سایت لطمه ای وارد نشود.

ساده ترین سناریویی که به عنوان مثال می توان بیان کرد اینست که یک صفحه به صفحه دیگر می بایست به صورت دائم ریدایرکت شود.

چندین انتخاب برای این کار وجود دارد، اما در حالت کلی، ریدایرکت 301 ارجحترین انتخاب برای کاربران و موتورهای جستجوست. ایجاد یک ریدایرکت 301 هم به مرورگر ها و هم به موتورهای جستجو اعلام می کند که این صفحه به صورت کامل منتقل شده است. موتورهای جستجو از این مسئله این طور استنباط می کنند که علاوه بر تغییر یو آر ال صفحه، احتمالا محتوای آن نیز به روز رسانی شده است.

به یاد داشته باشید که ریدایرکت یک صفحه به صفحه دیگر، کمی زمان می برد تا توسط موتورهای جستجو شناسایی شود، مخصوصا اگر وب سایت شما به گونه ای باشد که ربات های گوکل دیر به دیر به آن سر می زنند. در حالت کلی، انتقال رتبه و اعتبار سایت بعد از شناسایی نیاز به صرف کمی زمان دارد.

دیگر انتخاب های شما یعنی ریداریکت 302 و Meta Refresh، جایگزین های ضعیفی هستند و نبایست انتظار انتقال اعتبار به صفحات جدید را داشت. این نوع ریدایرکت ها فقط زمانی مناسب هستند که شما به عنوان یک وبمستر قصد انتقال رتبه صفحه قدیمی به جدید را ندارید.

انتقال محتوا از یک دامنه به دامنه دیگر کمی پیچیده تر است و به خاطر مسائل خاص آن، اعمال آن توسط موتورهای جستجو، نیاز به زمان بیشتری دارد. موتورهای جستجو به خاطر مسائلی مانند هک شدن یا فعالیت اسپمرها، این نوع ریدایرکت ها را قبل از به حساب آوردن، بیشتر بررسی می کنند.

معرفی انواع ریدایرکت( Redirect )

redirect

انواع ریدایرکت ها

  • ریدایرکت 301: صفحه به طور دائمی ریدایرکت می شود و برای سئو مناسب است.
  • ریدایرکت 302: صفحه به صورت موقتی ریدایرکت می شود.
  • Meta Refresh
ادامه نوشته

ریدایرکت ( Redirect ) و کاربردهای آن

ریدایرکت

ریدایرکت به چه معنی است؟

ریدایرکت به معنی انتقال به مسیر دلخواه می باشد. به عنوان مثال شما وب سایتی با نام دامنه saba.host  دارید دامنه های دیگری مانند saba.com ، saba.ir نیز خریداری کرده اید منتها می خواهید زمانی که دامنه saba.com در مرورگر زده می شود آدرسی که نمایش داده می شود saba.host باشد. پس در واقع انتقال دادن یک آدرس و url به آدرس دیگر را ریدایرکت می نامیم.

 

ادامه نوشته

چگونه نرخ پرش (Bounce rate) را کاهش دهیم؟

۱٫ بهبود و افزایش سرعت وبسایت :

به مقدار زمانی که طول می کشد تا یک صفحه از وبسایت به طور کامل بارگذاری شود، سرعت بارگذاری صفحه (speed page) گفته می شود. زمان بارگذاری به عواملی مانند هاست، طراحی سایت و بهینه بودن سایت بستگی دارد. این مورد هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو فوق العاده مهم است. احتمال اینکه کاربران منتظر بارگذاری یک سایت کند بمانند خیلی کم است و از طرفی گوگل به خاطر این موضوع امتیاز منفی برای شما در نظر می گیرد.

بر اساس یک تحقیق صورت گرفته توسط مرکز تحقیقاتی آکامای و سیستم آنالیز Dynatrace حدود ۵۰ ٪ از افرادی که در فضای آنلاین فعال هستند، انتظار دارند که یک صفحه وب در ۲ ثانیه یا مدت زمانی کمتر بارگذاری شود. از طرفی در همین تحقیقات آمار جالبی استخراج شده که ۷۹ ٪ افرادی که با وبسایتی مشکل دارند، هیچ وقت به آن باز نمی گردند و حتی ۴۴ ٪ آنها به دوستشان از تجربه بد خود می گویند که یک بازاریابی دهان به دهان منفی به حساب می آید. پس مشخصا لازم است که جهت کاهش نرخ پرش باید سراغ راهکارهایی برویم که سرعت وبسایت ما افزایش یابد

۱٫ استفاده از سیستم فشرده سازی GZIP :
این راهکار ساده به شما کمک می کند که سرعت وبسایت خود را شدیدا افزایش دهید. سیستم GZIP بدون کاهش کیفیت عکسها و ویدیوها، حجم آنها را ۷۰ ٪ کاهش می دهد. اگر شک دارید که سایت شما از GZIP استفاده می کند یا خیر، فقط کافیست که به این وبسایت مراجعه کنید و تست مورد نظر را انجام دهید.

۲٫ فراخوانی کدهای Javascript و استایل وبسایتتون به صورت جداگانه :
فراخوانی کدهای Javascript و استایل وبسایتتون به صورت جداگانه، سبب می شود که مرورگر فقط یک بار این موارد را بخواند و همین مهم سبب می شود که سرعت وبسایت شما کاهش یابد و در نتیجه شاهد افزایش نرخ پرش باشیم.

۳٫ بهینه سازی تصاویر :
حین ذخیره سازی تصاویر در فتوشاپ و فایرورکس، حتما از گزینه ذخیره سازی برای وب (Web for Save) استفاده کنید. این گزینه بدون کاهش کیفیت تصاویر، حجم فایل تصویری شما را به اندازه چشمگیری کاهش می دهد.

۴٫ گیج نکردن مرورگر با ریدایرکت ها :
تعداد زیاد ریدایرکت ۳۰۱ ،باعث سردرگمی مرورگر شده و در نهایت سرعت بارگذاری صفحه وبسایت شما کاهش می یابد. زیرا مقصد تغییر پیدا می کند و مرورگر سعی دارد که مقصد نهایی را نمایش دهد.

همچنین می توانید سرعت وبسایت خود را با استفاده از ابزار گوگل به نام Google Pagespeed Insights اندازه گیری کنید.

۲٫ استفاده از متن واضح و شفاف در دکمه فراخوان :

یکی از تحقیقات SmallBizTrends نشان داده که ۷۰ ٪ کسب و کارهای B2B کوچک به دلیل نداشتن یک دکمه فراخوان مشخص، نرخ پرش بالایی دارند. توجه داشته باشید که همه جزییات دکمه های فراخوان، اهمیت بسیار بالایی دارند و لازم است که به بهترین نحوه ممکن آن را طراحی و در جای مناسب خود قرار دهید.

اگر یک صفحه فرود بلند دارید سعی کنید پیام اصلی و یا دکمه فراخوان را چندین بار تکرار کنید. این مورد به تقویت هدف و ایجاد ارتباط بین محتوا کمک می کند. سعی کنید از کلماتی روشن برای دکمه های فراخوان استفاده کنید. برای مثال اگر قصد دارید یک کتاب را بصورت رایگان ارائه دهید به روشنی بنویسید ”دریافت رایگان کتاب” و از کلماتی شبیه ”دانلود”،”اشتراک” و ”ارسال” استفاده نکنید.

۳٫ تقسیم بندی کاربران و هدایت ترافیک ورودی :

اگر شما با کاربران مختلف از لحاظ جنسیت ، سن، محل زندگی و غیره رو به رو هستید می توانید صفحه های با طراحی و محتوای مناسب برای هریک از این تقسیم بندی ها در نظر بگیرید. اگر قصد پیاده سازی این روش را دارید اطمینان حاصل کنید که از لحاظ فنی قادر به تحلیل و آنالیز هر یک از آنها هستید.

 

۴٫ ایجاد وبلاگی جامع بر اساس منابع معتبر :

محتوای مفید، همیشه قابلیت اشتراک گذاری دارد و از همه مهم تر سبب می شود که افراد بیشتر در وبسایت شما جستجو کنند. براساس یک بررسی صورت گرفته، مشخص شده که روزانه حدود ۲۷ میلیون محتوا توسط کل کاربران اینترنت به اشتراک گذاشته می شود.

وبلاگ ها به کسب و کارها کمک می کنند که رابطه قوی تری میان مخاطبان خود و کسب وکارشان بسازند و فقط لازم است که یک استراتژی مشخص و کامل به این منظور آماده گردد.

ایجاد تعامل یکی از اهداف اصلی وبلاگ های کسب وکارهاست و همین محتوای وبلاگ یک کسب و کار است که باعث می شود تا افراد در مورد صنعت و محصولات آن بروز بمانند.

 

۵٫ سازگاری وبسایت با موبایل :

 

 

 

 

ادامه نوشته

نرخ پرش وتاثیر آن روی سئو

 

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce rate) یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سئو سایت می باشد. هنگامی که یک کاربر وارد یکی از صفحات سایت شما شده است و بدون بازدید از دیگر صفحات وبسایت از آن خارج شود اصطلاحا عمل پرش اتفاق افتاده است. این خروج می تواند از طریق بستن مرورگر، کلیک روی دکمه بازگشت و یا کلیک روی لینکی خارجی در وبسایت شما باشد. بنابراین به درصد کلی کاربرانی که وارد وبسایت شما می شوند و بدون بازدید از صفحات دیگر از آن خارج می شوند، Bounce rate گفته می شود.

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید شما وبسایتی با بازدید روزانه ۱۰۰۰ نفر دارید. اگر نرخ پرش وبسایت شما ۷۰ درصد باشد، در واقع روزانه از هر ۱۰۰۰ نفر بازدید کننده ۷۰۰ نفر بدون اینکه صفحه ای دیگر از وبسایت شما را باز کنند از آن خارج می شوند.

تاثیر نرخ پرش روی سئو :

به طور کلی مهم ترین فاکتور رتبه بندی گوگل رضایت کاربران است. به این معنی که هرچه وبسایت شما مطالب با کیفیت تر و مفیدتری را ارائه کند، گوگل شما را به رتبه های بالاتر در نتایج منتقل می کند. حال شاید بپرسید گوگل این موضوع را از کجا منوجه می شود؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که برخی فاکتورها مانند نرخ کلیک، مدت زمان سپری شده روی صفحات شما و نرخ پرش،  فاکتورهایی هستند که رفتار و عکس العمل کاربران نسبت به محتواهای مختلف را نشان می دهد.

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید کاربری با جستجو کلمه کلیدی کسب و کار اینترنتی وارد وبسایت شما می شود و بعد از ۲۰ ثانیه روی دکمه back مرورگر کلیک می کند و سپس بر روی لینکی دیگر در نتایج کلیک می کند. گوگل به راحتی این رفتار کاربر را متوجه شده و اگر درصد قابل توجهی از کاربران این رفتار را نشان دهند، وبسایت شما را در نتایج پایین تر می برد.

 

ادامه نوشته

متا تگ چیست؟

 

 

متا تگها Meta Tags یکی از کلیدی ترین و مهمترین ابزارهای سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو هستند. انواع مختلفی از متا تگها وجود دارد و هر کدام بنا به مورد استفاده ممکن است برای وب مستر اهمیت داشته باشد.

متا تگ ها کدهای HTML ای هستند که به موتورهای جستجو همینطور کاربران کمک می کنند تا محتوای صفحات سایت بهتر درک شوند. دقت داشته باشید که متا تگ ها جز محتوای اصلی صفحه محسوب نمی شوند.

هدف اصلی از به کار بردن متا تگ ها، توصیف بهتر محتواست. بنابران متا تگ ها به جای قرار داشتن در قسمت ، در قسمت صفحه قرار دارند. از آنجا که پیاده سازی متا تگ ها نیاز به دانش برنامه نویسی دارد، شاید مهارت کافی برای قرار دادن آنها را نداشته باشید. با این وجود استفاده از آنها در موفقیت سئو سایت امری ضروریست.

چرا متا تگ ها مهم هستند؟

همه ما می دانیم که سئو در حال تحول بوده و میزان اهمیت کلمات کلیدی تغییر کرده است. کلمات کلیدی در عبارت مورد جستجوی کاربران قرار می گیرند و عبارت مورد جستجوی کاربر ترکیبی از این کلمات کلیدیست. کاربران بعد از جستجوی عبارت مورد نظر به مشاهده نتایج جستجو پرداخته و به دنبال آیتم هایی هستند که متناسب با عبارت مورد جستجوی آنهاست.

موتورهای جستجو می دانند که کاربران از نتایج جستجو انتظار دارند که دارای عبارت مورد جستجوی آنها باشند. با اینکه موتورهای جستجو با استفاده از تکنولوژی های جستجوی معنایی به درک عبارات مورد جستجو می پردازند، اما با این وجود، تطابق بین عبارت جستجو شده توسط کاربر با نتایج جستجو هنوز مهم است.

حال چرا متا تگ ها دارای اهمیتند؟ چون که داده های قرار گرفته در این متا تگ ها، بعضا همان هایی هستند که در نتایج جستجو ظاهر می شوند

آیا متا تگ ها به سئو کمک می کنند؟

بله؛ متا تگ ها به سئو کمک می کنند، اما نه همه آنها و نه در هر زمانی. یکی از اهداف ما در این مطلب اینست که به توضیح متا تگ های سئو بپردازیم. برای مشاهده متا تگ های هر صفحه بر روی آن رایت کلیک کرده و بر روی گزینه View Page Source کلیک کنید.

علت تغیر عنوان سایت ها چیست؟

گوگل برای رتبه بندی صفحات و تعیین کلمه کلیدی هر صفحه به موارد زیادی در محتوا از جمله عنوان صفحات ، توضیحات متا و .. توجه میکند. شما میتوانید با تعریف صحیح تگ Title عنوانی که در نمایش نتایج گوگل برای هر صفحه نشان داده میشود را به دلخواه تغییر دهید.

عنوان صفحه برای سایت هایی که رتبه دارند، خیلی مهمتر است.عبارتی که در عنوان به کار بردید کاملا مرتبط با سایت هایی است که به شما لینک داده اند.اگر می بینید در حالتی غیر از موارد یاد شده صفحه یا سایت شما رتبه بهتری می گیرد به همان شکل اقدام کنید! همیشه لازم نیست نهایت اصول را در سایت خود به کار ببرید.

تفاوت سئو و گوگل ادوردز

 

تفاوت سئو و گوگل ادوردز در چند مورد ارائه می شود:

  • ادوردز برای سایت ها و وب سایت های گوگل است در حالی که اصول سئو برای همه موتورهای جستجو از جمله بینگ، یاهو و مخصوصاً گوگل قابل استفاده هستند.
  • ترافیک حاصل از ادوردز پرداختی است در حالی که ترافیک سئو رایگان است.
  • تبلیغات ادوردز در بالا و پایین نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شود و شما می توانید یکی از آن موقعیت های تبلیغاتی را با پرداخت هزینه ای معقول دریافت کنید، اما با سئو باید کار بسیار سخت تر برای بدست آوردن یکی از موقعیت های بالا در نتایج جستجوی ارگانیک انجام دهید.
  • ادوردز سریعتر از سئو است زیرا می توانید تقریبا بلافاصله کمپین های تبلیغاتی را ایجاد کنید و شروع به گرفتن ترافیک هدفمند کنید. در حالی که با استفاده از سئو برای رسیدن به رتبه بندی خوب شما زمان بیشتری نیاز دارید (مخصوصا برای وب سایت های جدید).
  • با استفاده از ادوردز، بازدهی ROI را به راحتی محاسبه کنید در حالی که سئو با مشکل مواجه است زیرا عوامل متعددی وجود دارد که ایفای نقش می کنند و مانند ادوردز نیست که فقط صرف هزینه تبلیغات و درآمد در آن تاثیرگذار باشد.
  • هنگامی که کمپین های تبلیغات ادوردز را متوقف می کنید، ترافیک شما بلافاصله متوقف می شود، اما هنگامی که شروع به گرفتن ترافیک طبیعی با استفاده از سئو می کنید، این امر در بلند مدت ادامه خواهد یافت و به این راحتی متوقف نمی شود.
  • با استفاده از ادوردز می توانید چند کلمه کلیدی را در همان زمان هدف قرار دهید، در حالی که با سئو شما نهایت می توانید بر چند کلمه کلیدی محدود (که بهتر است محبوبترین کلمات باشند) تمرکز کنید.
  • با استفاده از ادوردز می توانید در سایر وب سایت های گوگل و وب سایت هایی که از گوگل ادسنس استفاده می کنند تبلیغ کنید اما نتایج جستجوگرها فقط برای صفحات نتایج جستجو است.

آگهی ادوردز در کجا نمایش داده می شود؟

 

 

 

 

وب سایت گوگل تبلیغات شما را در ردیف نتیجه جستجوی گوگل قرار می دهد. محل قرار گیری تبلیغات در گوگل بصورت غیر اختیاری می باشد و به میزان رقابت شرکت کنندگان مزایده بستگی دارد. در هر صفحه از نتایج گوگل (SERP) یک یا چند آگهی در بالای صفحه (حداکثر 4 لینک) و یک یا چند آگهی در پایین صفحه(حداکثر 3 لینک) نمایش می یابد. تعداد آگهی در یک صفحه، به میزان رقابت در کلمه کلیدی و تعداد شرکت کنندگان در مزایده بستگی دارد. وب سایت هایی که با شرکت در گوگل ادوردز در نتایج سرچ گوگل نمایش داده می شوند با حروف اختصار Ad مشخص می گردند.

چه عواملی در تعیین هزینه و تعیین جایگاه  تبلیغ موثر است؟

گوگل از یک سیستم خودکار برای تعیین هزینه و محل قرار گیری تبلیغات استفاده می کند.حداکثر هزینه ای که شما برای کلیک کاربر روی آگهی خود حاضرید پرداخت کنید و میزان ارتباط متن آگهی با وب سایت شما بر روی جایگاه تبلیغ موثر است. برای روشن تر شدن این مطلب باید با چند مفهوم تخصصی آشنا بشویم:

(CPC (Cost per Click): هزینه ای است که تبلیغ کننده به ازای هر بار کلیک کاربر بر روی تبلغیش، پرداخت خواهد کرد.

در تنظیمات آگهی شما حداکثر هزینه ای که حاضرید بپردازید(Max.CPC) را مشخص می کنید. سپس گوگل بر اساس رقابت بین تبلیغ کنندگانی که در مزایده شرکت کرده اند CPC را برای شما تعیین میکند. گوگل در تعیین این مقدار بسیار منصف است و همیشه مقداری پایین تر از حداکثر قیمتی که شما تعیین کرده اید را که انتخاب می‌کند.

اما هرچه هزینه کلیک (CPC) شما بالاتر باشد شما در نتایج بالاتر قرار خواهید گرفت ممکن است بدلیل رقابت بین آگهی های مختلف ، آگهی شما در صفحات دوم به بعد گوگل نمایش داده شود. که دراین حالت در صورتی که بخواهید تبلیغ شما در صفحه اول نمایش داده شود ، باید حداکثر هزینه به ازای کلیک را افزایش دهید. بطور کل امکان تعیین دقیق محل نمایش آگهی در گوگل وجود ندارد و تنها می توان با تغییر حداکثر CPC بصورت حدودی محل آنرا تعیین نمود . فاکتور دیگری نیز در تعیین جایگاه مهم است و نقش کلیدی تری دارد:

Quality Score: معیاری است که گوگل برای تعیین مرتبط بودن و مفید بودن تبلیغ برای کاربر استفاده می کند و این معیار بر اساس CTR (نسبت تعداد کلیک به تعداد دفعات نمایش) تبلیغ، مرتبط بودن کلمات کلیدی و کیفیت صفحات فرود تعیین می شود. هر چقدر امتیاز کیفیت بالاتر باشد تاثیر بهتری در تعیین هزینه و جایگاه آگهی دارد.

این عدد مقداری بین 1 تا 10 است و گوگل به کمک الگوریتم هایش این عدد را تعیین می کند.

امتیاز کیفیت(QS) رتبه بندی گوگل در مورد کیفیت و مرتبط بودن کلیدواژه ها و تبلیغات است. این امتیاز برای تعیین هزینه به ازای کلیک مورد استفاده قرار می گیرد. امتیاز کیفیت شما به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این فاکتورها عبارتند از:

  • نرخ کلیک یا همان CTR تبلیغات شما

  • مرتبط بودن هر کدام از کلیدواژه ها به گروه تبلیغاتی خود

  • کیفیت و ارتباط صفحات فرود.

  • مرتبط بودن متن تبلیغات

  • سابقه عملکرد اکانت گوگل ادوردز

هیچ کس به جز خودِ گوگل در مورد ارزش و اهمیت هر کدام از فاکتورهای ذکر شده در الگوریتم امتیاز کیفیت چیزی نمی داند اما ما به خوبی می دانیم که نرخ کلیک مهم ترین بخش از این الگوریتم محسوب می شود.  زمانی که افراد زیادی تبلیغات شما را می بینند و بر روی آن کلیک می کنند گوگل متوجه می شود که این تبلیغ مرتبط بوده و توانسته است به کاربر کمک کند. نتیجه Quality Score خوب برای شما « رتبه بندی بالاتر برای تبلیغ» و « هزینه پایین تر» است.

 

به طور خلاصه باید 3 مورد زیر را در زمینه‌ی Quality Score بدانید:

  • یکی از سه عنصری است که می‌تواند بر روی رتبه/ موقعیت تبلیغتان در شبکه‌ی جستجو و نمایش تاثیر داشته باشد.

  • امتیاز کیفیت بالاتر منجر به CPC پایین‌تر می‌شود.

  • به منظور دریافت امتیاز کیفیت بالاتر، باید کلمه‌ی کلیدی خود را چندین بار در تبلیغ و صفحه‌ی هدفی که مشتری پس از کلیک بر روی تبلیغ به آن می‌رسد، تکرار کنید.

بنابراین تعیین جایگاه تبلیغ به دو فاکتور CPC و Quality Score بستگی دارد.  همانطور که اشاره شد، اهمیت QS بسیار بالاتر است به طوری که اگر رقابت بین دو تبلیغ “الف” و “ب” باشد و هر دو CPC یکسانی را تعیین کرده باشند، اگر امتیاز کیفیت تبلیغ “ب” بیشتر “الف” باشد، تبلیغ ب پیروز میدان خواهد بود و جایگاه بهتر را بدست می آورد.

گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادوردز یکی از سرویس های قابل ارائه توسط شرکت گوگل بوده که به شما اجازه می دهد با پرداخت هزینه در صفحه نتایج گوگل ظاهر شوید.

گوگل ادوردز یا گوگل ادز سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است که در آن تبلیغ کنندگان از طریق سایت ها و ابزارهای مختلف گوگل، تبلیغات خود را به رویت مشتریان می رسانند. معروفترین شکل تبلیغات ادوردز، تبلیغات در موتور جستجوی گوگل است. در این روش تبلیغ دهنده عبارات یا کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل ادوردز وارد می‌کند تا تبلیغاتش برای کسانی که این عبارات را جستجو می کنند نشان داده شود. تبلیغ کننده همچنین برای هر کلیک هزینه‌ای را وارد می‌کند، برای جستجوی یک کلمه کلیدی، گوگل از بین پیشنهادهای مختلف تبلیغ دهندگان، بر اساس ضوابطی خاص برخی از تبلیغ ها رو انتخاب و به کاربران نشان می دهد. در ادامه این ضوابط را بررسی خواهیم کرد.

گوگل ادوردز، سیستمی است که گوگل برای کمک به شما در بازاریابی محصولات یا خدماتتان در موتور جستجوی گوگل و سایت های وابسته به آن توسعه داده است. در روش تبلیغاتی گوگل ادوردز متن تبلیغ در نتایج گوگل برای کوئری های مرتبط نشان داده می شود. این یک سیستم پرداخت به ازای کلیک ( PPC یا Pay-per-click) است. این موضوع بدین معنی است که شما می توانید از طریق سرمایه گذاری و مزایده برای یک سری عبارات جایگاه تبلیغ را مشخص کنید و تنها زمانی هزینه پرداخت می کنید که کاربر بر روی تبلیغتان کلیک کرده باشد.

در گوگل ادوردز تبلیغ به شکل متن کوتاهی ظاهر می شود که در برگیرنده دو عنوان، توضیحات و لینک URL به سایت یا صفحه خاصی از سایت است. تبلیغ جایی از صفحه نتایج دیده می شود که شما می خواهید. به عنوان مثال بالا یا پایین صفحه اول نتایج جستجوی گوگل.

معمولا تبلیغات در بالا و پایین نتایج جستجوی طبیعی ظاهر خواهد شد. شما می توانید بر اساس مزایده خود، جایگاه تبلیغ را نیز مشخص کنید.

تحقیقات انجام شده نشان داده است که 87 درصد از کاربران صفحات بعدی جستجو را بررسی نمی‌کنند. علاوه بر این هر چقدر تبلیغ شما جایگاه بالاتری داشته باشد بازدیدکنندگان بیشتری به خود جذب می کند و کاربران بیشتر از سایر تبلیغ ها بر روی آن کلیک می کنند.

 

فایل robots.txt چیست کاربرد و امیت آن

فایل robots.txt: یکی از موارد مهم در سئو تکنیکال که با استفاده از آن می توان نرخ بودجه سایت را تنظیم کرد. 

تمام فعالیت ها و اقدامات بهینه سازی که بر روی سایت انجام می دهیم باید توسط ربات های گوگل ایندکس شود تا اثر گذاری آن بر رتبه بندی سایت مشخص شود و در نتایج در رتبه های بهتری قرار بگیرد. به همین دلیل باید گوگل را به نحوی هدایت کنیم که صفحات سایت ما به صورت صحیح و طبق برنامه ایی که برای سئو سایت داریم ایندکس شود.

فایل robots.txt چیست؟

ازموارد فنی( سئو تکنیکال) که برای بهینه کردن ایندکس صفحات سایت به کار میرود استفاده از فایل robots.txt است. Robots.txt یک فایل متنی است که برای هدایت ربات های موتور جستجو برای نحوه خزیدن و ایندکس صفحات وب سایت استفاده می شود. از آنجا که فایل robots.txt ربات های جستجو را در مورد نحوه خزیدن صفحات مختلف وب سایت شما راهنمایی می کند، دانستن نحوه استفاده و تنظیم این فایل بسیار مهم است. برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحات می توان از روش های دیگر مانند تگ noindex استفاده کرد اما زمانی که بخواهید یک دسته از صفحات ایندکس نشوند، نمی توانید برای هر کدام از صفحات به صورت جداگانه از تگ noindex استفاده کنید. در اینجا robots.txt به کمک شما می آید.

از ایندکس شدن چه صفحاتی باید جلوگیری شود؟

با استفاده از فایل robots.txt میتوان از ایندکس شدن بسیاری از صفحات مانند دسته بندی ها، تگ ها و صفحات خاص جلوگیری کرد. برخی از صفحاتی که باید توسط robots.txt از ایندکس شدن جلوگیری شوند، موارد زیر است.

  • صفحاتی که محتوای تکراری دارند ( duplicate content)
  • تگ ها و برچسب هایی که باعث ایجاد محتوای تکراری و یا اضافه در سایت می شوند
  • فیلتر بندی صفحات محصول که شامل فیلتر های قیمت، رنگ و ... می شوند
  • صفحاتی که با سرچ کردن در خود سایت ایجاد می شوند ( در صورتی که صفحات اصلی و مهم شما توسط کاربران در سایت سرچ نشود)
  • تمامی صفحات ادمین و پنل سایت
  • صفحه پروفایل کاربران سایت
  • صفحات چت
  • برخی از فایل های قالب که نیازی به دیده شدن توسط گوگل ندارند

 

چکونه از ورود خزنده ها به سایت جلوگیری کنیم و سایت خصوصی داشته باشیم؟

نقش اصلی فایل Robots.txt در محدود کردن دسترسی ربات‌های موتور جستجوی گوگل به محتوای سایت شما است. تمامی این ربات‌ها به‌صورت خودکار عمل می‌کنند به‌طوری‌که قبل از ورود به هر سایت یا صفحه‌ای از وجود فایل Robots.txt بر روی آن و محدود نبودن دسترسی محتویات اطمینان حاصل می‌کنند. تمام ربات‌های استاندارد در وب به قوانین و محدودیت‌ها پایبند بوده و صفحات شمارا بازدید و ایندکس نخواهند کرد ولی ناگفته نماند که بعضی از ربات‌ها توجهی به این فایل ندارند. برای مثال ربات‌های Email Harvesters و Spambots Malware یا بات‌هایی که امنیت سایت شمارا ارزیابی می‌کنند، امکان دارد هرگز این دستورات را دنبال نکنند و حتی کار خود را از بخش‌هایی از سایت آغاز کنند که اجازهٔ دسترسی به آن صفحات را ندارند.

در حقیقت با به کار بردن فایل Robots.txt این امکان برای شما به وجود می‌آید که صفحات سایت را تنها مختص کاربران خود طراحی کنید و ترسی از محتوای تکراری، وجود لینک‌های بسیار آن در صفحه و تأثیر منفی آن بر سئو سایت نداشته باشید.هنگامی‌که شما قصد دارید ربات‌های گوگل را محدود کنید از فایل Robots.txt استفاده می‌کنید ولی اگر تمام صفحات سایت قابلیت ایندکس توسط گوگل را داشته باشند نیازی به این فایل نخواهید داشت.

برای ایجاد فایل Robots.txt ابتدا شما باید به هاست دسترسی داشته باشید و این فایل را در ریشه اصلی آن کپی کنید. اگر به هر دلیلی شما به هاست دسترسی نداشته باشید می‌توانید با قرار دادن تگ‌های متا در هدر صفحه دسترسی ربات‌های گوگل را به آن محدود نمایید.

برای ممانعت از ورود تمامی روبات‌های اینترنتی به صفحه از تگ:

 

و برای محدود کردن روبات‌های گوگل از تگ:

 

استفاده می‌کنیم. در صورت مشاهده این تگ در هدر یک صفحه گوگل به‌طورکلی آن را از نتایج جستجوی خود خارج خواهد کرد.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

بسياري از خود مي‌پرسند که چگونه ممکن است گوگل در کمتر از يک ثانيه تمام سايت‌هاي وب را بگردد و ميليون‌ها صفحه را در نتايج جستجوي خود ارايه کند؟

گوگل و هيچ موتور جستجوي ديگري توانايي انجام اين کار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ‌گويي به جستجوهاي کاربران، تنها در پايگاه داده‌اي که در اختيار دارند به جستجو مي‌پردازند و نه در وب! موتور جستجوگر به کمک بخش‌هاي متفاوت خود، اطلاعات مورد نياز را قبلاً جمع‌آوري، تجزيه و تحليل مي‌کند، آنرا در پايگاه داده‌اش ذخيره مي‌نمايد و به هنگام جستجوي کاربر تنها در همين پايگاه داده مي‌گردد. بخش‌هاي مجزاي يک موتور جستجوگر عبارتند از:


Spider يا عنکبوت
Crawler يا خزنده
Indexer يا بايگاني کننده
Database يا پايگاه داده
Ranker يا سيستم رتبه‌بندي


الف: Spider (عنکبوت)
اسپايدر يا روبوت (Robot) نرم افزاري است که کار جمع‌آوري اطلاعات مورد نياز يک موتور جستجو را بر عهده دارد. اسپايدر به صفحات مختلف سر مي‌زند، محتواي آنها را مي‌خواند، لينک‌ها را دنبال مي‌کند، اطلاعات مورد نياز را جمع‌آوري مي‌کند و آنرا در اختيار ساير بخش‌هاي موتور جستجوگر قرار مي‌دهد. کار يک اسپايدر، بسيار شبيه کار کاربران وب است. همانطور که کاربران، صفحات مختلف را بازديد مي‌کنند، اسپايدر هم درست اين کار را انجام مي‌دهد با اين تفاوت که اسپايدر کدهاي HTML صفحات را مي‌بيند اما کاربران نتيجه حاصل از کنار هم قرار گرفتن اين کدها را.

اسپايدر، به هنگام مشاهده صفحات، بر روي سرورها رد پا برجاي مي‌گذارد. شما اگر اجازه دسترسي به آمار ديد و بازديدهاي صورت گرفته از يک سايت و اتفاقات انجام شده در آن را داشته باشيد، مي‌توانيد مشخص کنيد که اسپايدر کدام يک از موتورهاي جستجوگر صفحات سايت را مورد بازديد قرار داده است. يکي از فعاليت‌هاي اصلي که در SEM انجام مي‌شود تحليل آمار همين ديد و بازديدها است.

اسپايدرها کاربردهاي ديگري نيز دارند، به عنوان مثال عده‌اي از آنها به سايت‌هاي مختلف مراجعه مي‌کنند و فقط به بررسي فعال بودن لينک‌هاي آنها مي‌پردازند و يا به دنبال آدرس ايميل (E-mail) مي‌گردند.

ب: Crawler (خزنده)
کراولر، نرم‌افزاري است که به عنوان يک فرمانده براي اسپايدر عمل مي‌کند. کراولر مشخص مي‌کند که اسپايدر کدام صفحات را مورد بازديد قرار دهد. در واقع کراولر تصميم مي‌گيرد که کدام يک از لينک‌هاي صفحه‌اي که اسپايدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. ممکن است همه آنها را دنبال کند، بعضي‌ها را دنبال کند و يا هيچ کدام را دنبال نکند.

کراولر، ممکن است قبلاً برنامه‌ريزي شده باشد که آدرس‌هاي خاصي را طبق برنامه در اختيار اسپايدر قرار دهد تا از آنها ديدن کند. دنبال کردن لينک‌هاي يک صفحه به اين بستگي دارد که موتور جستجو چه حجمي از اطلاعات يک سايت را مي‌تواند (يا مي‌خواهد) در پايگاه داده‌اش ذخيره کند. همچنين ممکن است اجازه دسترسي به بعضي از صفحات به موتورهاي جستجوگر داده نشده باشد.

شما به عنوان دارنده سايت، همان طور که دوست داريد موتورهاي جستجو اطلاعات سايت شما را با خود ببرند، مي‌توانيد آنها را از بعضي صفحات سايت‌تان دور کنيد و اجازه دسترسي به محتواي آن صفحات را به آنها ندهيد. موتور جستجو اگر مودب باشد قبل از ورود به هر سايتي ابتدا قوانين دسترسي به محتواي سايت را (در صورت وجود) در فايلي خاص بررسي مي‌کند و از حقوق دسترسي خود اطلاع مي‌يابد. تنظيم ميزان دسترسي موتورهاي جستجو به محتواي يک سايت توسط پروتکل Robots انجام مي‌شود. به عمل کراولر، خزش (Crawling) مي‌گويند.

چرا وب سایت من به سئو نیاز دارد؟(10 دلیل)

بخش اعظیم ترافیک اطلاعات در اینترنت توسط تبلیغات معتبر موتورهای جستجو صورت می گیرد. معتبر ترین موتورهای جستجو عبارت اند از گوگل، بینگ و یاهو اگرچه شبکه های اجتماعی گوناگون و مدل های دیگر ترافیک اطلاعات نیز می توانند برای سایت شما بازدیدکننده ایجاد کنند، اما موتورهای جستجو متد (روش) اصلی هدایت کاربران بیشتر در اینترنت است. چه سایت شما ارائه دهنده محتوا، سرویس، محصول و اطلاعات باشد و چه در مورد هر چیز دیگری باشد، این موضوع کاملا ثابت شده است.

  1. از رقبا پیشی بگیرید.
  2. در صدر نتایج گوگل دیده شوید.
  3. مشتریان هدفمند را به سایت خود هدایت کنید.
  4. فروش خود را چند برابر کنید.
  5. هزینه ی سئو بسیار پایین تر از تبلیغات اینترنتی می باشد.
  6. هزینه ی سئو قیمت کمتری نسبت به تبلیغات گوگل دارد.
  7. ترافیک در سایت بالا می رود.
  8. الکسا پایین می آید.
  9. برند سازی انجام می گیرد.
  10. اعضای سایت شما بسیار بالا می رود.

موتورهای جستجو در هدف قرار دادن چیزی که مردم از پیشنهادهای شما به دنبالشان هستند منحصر به فرد عمل می کنند. درواقع موتورهای جستجو راه های ارتباطی هستند که این قضیه را عملی می کنند. اگر سایت شما توسط موتورهای جستجو پیدا نمی شود یا محتوای سایت شما در دیتابیس های آنها قرار نمی گیرد، به این معنیست که شما فرصت های شگفت انگیز حضور در موتورهای جستجو که در وب سایت های دیگر موجود است را از دست داده اید. موارد جستجو شده، همان کلماتی که کاربران آنها را در فرم جستجو تایپ می کنند دارای اهمیت فوق العاده ای می باشند. تجربه نشان داده است که ترافیک موتورهای جستجو می تواند به یک موفقیت ساماندهی شده یا بالعکس منجر شود. اهداف یک وب سایت می تواند ارائه تبلیغات ،درآمدزایی یا نمایش محصولاتی باشد که مشابه آن درهیچ شبکه بازاریابی دیگری نباشد.

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو و بهینه سازی یک سایت فرآیندی زمانبر و مستمر است. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند 3 بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

 

1- سئو تکنیکال

استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می نامیم. برای شروع فعالیت های مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.

2- بازاریابی محتوا

فعالیت هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی و … را میتوان بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست. موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است.

3- لینک سازی هدفمند

رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند میتواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت های قدیمی تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید. فعالیت در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحا SEO Off-page می نامیم.

پیوند یکتای خوب چه ویژگی هایی دارد؟

۱- با https شروع می شود

وجود https نشان می دهد که صفحات وب سایت تان ایمن است و اطلاعات به صورت رمزنگاری شده بین مرورگر کاربر و وب سرور رد و بدل می شود.

۲- کوتاه و توصیفی است

یک آدرس سئوپسند بایستی کوتاه، مختصر و فاقد اطلاعات غیرضروری باشد، در عین حال نیز مضمون و محتوای صفحه را به خوبی به کاربران منتقل نماید. برای اطلاعات بیشتر مقاله آموزشی گوگل با عنوان یک URL ساده را مطالعه فرمائید.

به عنوان مثال به آدرس های زیر دقت کنید:

https://startuptuts.com/backlinks

https://startuptuts.com/?p=1585

مطمئنا در نگاه اول متوجه شدید که آدرس ابتدایی یک مطلب آموزشی در رابطه با بک لینک است، اما در حالت دوم هیچگونه اطلاعاتی دستگیرتان نشد.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت پیوندهای یکتا این است که در صفحات نتایج موتورهای جستجو(SERP) نشان داده می شوند، پس مهم است که محتوای صفحه را به خوبی توصیف کرده و معنادار باشند.

۳- دارای کلمات کلیدی است

وجود کلمات کلیدی در پیوندهای یکتا می تواند در افزایش رتبه و جایگاه وب سایت تان در موتورهای جستجو تاثیرگذار باشد، اینکار همچنین به کاربران نشان می دهد از صفحه مربوطه انتظار چه نوع محتوایی داشته باشند.

۴- کلمات با خط تیره(-) جدا شده اند

در صورتی که پیوند یکتا از چندین کلمه تشکیل شده باشد بهتر است آنها را با خط تیره(Dash / Hyphen) از یکدیگر جدا کنید.

۵- کلیه حروف کوچک هستند

اگر ساختار آدرس های وب سایت تان به صورت انگلیسی است برای پیشگیری از هرگونه مشکلی بهتر است پیوندهای یکتا را با حروف کوچک ایجاد کنید، چرا که برخی وب سرورها در برخورد با حروف بزرگ رفتار متفاوتی از خود نشان می دهند.

۶- از کلمات بی ارزش استفاده نشده است

بعضی کلمات هستند که ارزش یا کمک چندانی به درک محتوای واقعی یک صفحه نمی کنند، کلماتی مثل “a”، “the”، “on”، “and”،”is”، “of”، “you” و موارد مشابه که می توانید از قرار دادن آنها در آدرس صفحات صرف نظر کنید.

پیوند یکتا یا permalink چیست ؟

 permalink  یا permanentlink چیست ؟

permalink که با نام پیوند یکتا نیز شناخته شده است از ترکیب دو کلمه  که permanent  و link میباشد و معنی آنها پیوند یا ارتباط ثابت و دائمی می باشد استفاده شده است. نحوه آدرس دهی پیوند یکتا یا permalink این است که به یک آدرس صفحه یا مطلب اشاره دارد .

permalink  یا پیوند یکتا در ورد پرس به صورت پیش فرض به صورت زیر است :

http://www.example.com/?p=1

آدرس بالا ظاهر زیبایی برای کاربر ندارد و برای کاربر مفهمومی نیست و آدرس مطلب رو به صورت نامفهوم نشان می دهد . شاید کاربر بخواهد در جریان این باشد که مطلب از کدام دسته است یا اسم دسته را هم ببیند . حال سوال این است که آیا میتوان یک آدرس نازیبا را به یک فرم و شکل ایده آل تغییر داد ؟ جواب بله است . در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت

دلیل استفادهازpermalink چیست؟

همانگونه که بیان شده پیوندهای یکتا به یک مطلب و یک آدرس خاص اشاره می کند . و تا هر زمان که این مطلب در سایت وجود داشته باشد آن آدرس هم وجود دارد . پس کاربر بدون هیچ ترسی می تواند از آدرس ها در وبلاگ ها استفاده کند.

ارتباطpermalink  وseo درچیست؟

permalinks یا پیوندهای یکتا تاثیر مستقیم بر روی سئو سایت دارند و همین نکته باعث گرفتن rank  بالاتری در گوگل دارد .

زمانی که کاربر مطلبی را در گوگل سرچ میکند در واقع با سه بخش عنوان وپیوند یکتا یا permalink و توضیحات  مواجه می شوددر واقع  هر چه از کلمات کلیدی بهتری در عنوان و پیوند یکتا استفاده کنیم سایت ما زودتر به صفحه اول گوگل راه پیدا میکند.

برای درک بهتر موضوع نمونه ای از پیوند یکتا را بررسی می کنیم:

https://startuptuts.com/internal-link

همانطور که ملاحظه می کنید آدرس فوق از دو بخش تشکیل شده است:

  1. نام دامنه وب سایت
  2. اسلاگ(Slug) یا نامک صفحه

نتایج ارگانیک موتور جستجو چیست؟

نتایج ارگانیک جستجو به نتایجی می‌گویند که هزینه ای برای آن‌ها نشده است. این‌ها نتایجی هستند که از طریق سئو ی موثر به دست می‌ایند. بطور سنتی و عامیانه ۱۰ لینک اول نتایج را ارگانیک می‌گویم که همه ی ما با آن اشنا هستیم.

ادامه نوشته

چرا سئو اهمیت دارد؟

در حالی که پرداخت پول برای تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌های انلاین در اینترنت وجود دارد ولی بیشتر ترافیک وارده به سایت شما از طریق موتور‌های جستجو به سمت سایت شما سرازیر می‌شود.

نتایج جستجوی ارگانیک، کسب و کار‌های دیجیتالی بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد و از اعتبار بیشتری برای جستجو کنندگان برخوردار است همچنین تعداد کلیک‌های بسیار بیشتری را دریافت می‌کند، برای مثال در بین تمامی‌کاربران آمریکایی حدودا ۲.۸ درصد آن‌ها بر روی تبلیغات کلیک می‌کنند.

سئو یکی از راه‌های‌های بازاریابی آنلاین است در صورتی که درست آن را انجام دهید می‌توانید در طول زمان برای شما سود و منفعت بیاورد. اگر شما یک محتوای غنی را در سایت خود قرار بدید که حاوی کلمات کلیدی زیادی و مناسب باشد ترافیک زیادی را به سایت شما سرازیر خواهد کرد، در حالی که بخواهید این ترافیک را از طریق تبلیغات بدست بیاورید باید بصورت مداوم حساب خود را شارژ کنید.

موتور‌های جستجو هر روز هوشمند تر می‌شوند، ولی هنوز به کمک ما نیاز دارند. بهینه سازی سایت شما اطلاعات بهتری را موتور‌های جستجو فراهم می‌اورد و محتوای شما می‌توانند بهتر ایندکس و در نتایج نشان داده شود.

سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف «search engine optimization» به معنی بهینه سازی موتور جستجو است، حال شاید بپرسید که این به چه معنا است؟ در کل سئو سعی می‌کند که کمیت و کیفیت ترافیک سایت شما را افزایش دهد، سئو می‌خواهد سایت و برند شما را از راه‌های غیر پولی ارتقا دهد.

 

 

ادامه نوشته