
 
وب سایت گوگل تبلیغات شما را در ردیف نتیجه جستجوی گوگل قرار می دهد. محل قرار گیری تبلیغات در گوگل بصورت غیر اختیاری می باشد و به میزان رقابت شرکت کنندگان مزایده بستگی دارد. در هر صفحه از نتایج گوگل (SERP) یک یا چند آگهی در بالای صفحه (حداکثر 4 لینک) و یک یا چند آگهی در پایین صفحه(حداکثر 3 لینک) نمایش می یابد. تعداد آگهی در یک صفحه، به میزان رقابت در کلمه کلیدی و تعداد شرکت کنندگان در مزایده بستگی دارد. وب سایت هایی که با شرکت در گوگل ادوردز در نتایج سرچ گوگل نمایش داده می شوند با حروف اختصار Ad مشخص می گردند.
چه عواملی در تعیین هزینه و تعیین جایگاه  تبلیغ موثر است؟
گوگل از یک سیستم خودکار برای تعیین هزینه و محل قرار گیری تبلیغات استفاده می کند.حداکثر هزینه ای که شما برای کلیک کاربر روی آگهی خود حاضرید پرداخت کنید و میزان ارتباط متن آگهی با وب سایت شما بر روی جایگاه تبلیغ موثر است. برای روشن تر شدن این مطلب باید با چند مفهوم تخصصی آشنا بشویم:
(CPC (Cost per Click): هزینه ای است که تبلیغ کننده به ازای هر بار کلیک کاربر بر روی تبلغیش، پرداخت خواهد کرد.
در تنظیمات آگهی شما حداکثر هزینه ای که حاضرید بپردازید(Max.CPC) را مشخص می کنید. سپس گوگل بر اساس رقابت بین تبلیغ کنندگانی که در مزایده شرکت کرده اند CPC را برای شما تعیین میکند. گوگل در تعیین این مقدار بسیار منصف است و همیشه مقداری پایین تر از حداکثر قیمتی که شما تعیین کرده اید را که انتخاب میکند.
اما هرچه هزینه کلیک (CPC) شما بالاتر باشد شما در نتایج بالاتر قرار خواهید گرفت ممکن است بدلیل رقابت بین آگهی های مختلف ، آگهی شما در صفحات دوم به بعد گوگل نمایش داده شود. که دراین حالت در صورتی که بخواهید تبلیغ شما در صفحه اول نمایش داده شود ، باید حداکثر هزینه به ازای کلیک را افزایش دهید. بطور کل امکان تعیین دقیق محل نمایش آگهی در گوگل وجود ندارد و تنها می توان با تغییر حداکثر CPC بصورت حدودی محل آنرا تعیین نمود . فاکتور دیگری نیز در تعیین جایگاه مهم است و نقش کلیدی تری دارد:
Quality Score: معیاری است که گوگل برای تعیین مرتبط بودن و مفید بودن تبلیغ برای کاربر استفاده می کند و این معیار بر اساس CTR (نسبت تعداد کلیک به تعداد دفعات نمایش) تبلیغ، مرتبط بودن کلمات کلیدی و کیفیت صفحات فرود تعیین می شود. هر چقدر امتیاز کیفیت بالاتر باشد تاثیر بهتری در تعیین هزینه و جایگاه آگهی دارد.
این عدد مقداری بین 1 تا 10 است و گوگل به کمک الگوریتم هایش این عدد را تعیین می کند.
امتیاز کیفیت(QS) رتبه بندی گوگل در مورد کیفیت و مرتبط بودن کلیدواژه ها و تبلیغات است. این امتیاز برای تعیین هزینه به ازای کلیک مورد استفاده قرار می گیرد. امتیاز کیفیت شما به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این فاکتورها عبارتند از:
نرخ کلیک یا همان CTR تبلیغات شما
مرتبط بودن هر کدام از کلیدواژه ها به گروه تبلیغاتی خود
کیفیت و ارتباط صفحات فرود.
مرتبط بودن متن تبلیغات
سابقه عملکرد اکانت گوگل ادوردز
هیچ کس به جز خودِ گوگل در مورد ارزش و اهمیت هر کدام از فاکتورهای ذکر شده در الگوریتم امتیاز کیفیت چیزی نمی داند اما ما به خوبی می دانیم که نرخ کلیک مهم ترین بخش از این الگوریتم محسوب می شود.  زمانی که افراد زیادی تبلیغات شما را می بینند و بر روی آن کلیک می کنند گوگل متوجه می شود که این تبلیغ مرتبط بوده و توانسته است به کاربر کمک کند. نتیجه Quality Score خوب برای شما « رتبه بندی بالاتر برای تبلیغ» و « هزینه پایین تر» است.
 
به طور خلاصه باید 3 مورد زیر را در زمینهی Quality Score بدانید:
یکی از سه عنصری است که میتواند بر روی رتبه/ موقعیت تبلیغتان در شبکهی جستجو و نمایش تاثیر داشته باشد.
امتیاز کیفیت بالاتر منجر به CPC پایینتر میشود.
به منظور دریافت امتیاز کیفیت بالاتر، باید کلمهی کلیدی خود را چندین بار در تبلیغ و صفحهی هدفی که مشتری پس از کلیک بر روی تبلیغ به آن میرسد، تکرار کنید.
بنابراین تعیین جایگاه تبلیغ به دو فاکتور CPC و Quality Score بستگی دارد.  همانطور که اشاره شد، اهمیت QS بسیار بالاتر است به طوری که اگر رقابت بین دو تبلیغ “الف” و “ب” باشد و هر دو CPC یکسانی را تعیین کرده باشند، اگر امتیاز کیفیت تبلیغ “ب” بیشتر “الف” باشد، تبلیغ ب پیروز میدان خواهد بود و جایگاه بهتر را بدست می آورد.